Росія й надалі постачає оригінальні підсанкційні деталі для розвитку власної авіапромисловості, зокрема для Boeing і Airbus через ОАЕ, Китай, Туреччину та "недружні" країни Європи.
Про це йдеться у розслідуванні видання "Важные новости".
У постачаннях брали участь 150 компаній із 26 країн світу. Найбільше Росія витратила на закупівлю запчастин у ОАЕ – 9 млрд рублів, Китаю – 5 млрд, та Туреччини – 2 млрд. Як з'ясували журналісти, власниками деяких іноземних компаній є росіяни. Наприклад, бенефіціарами компанії з ОАЕ Griffon вважаються громадяни Росії Ірина Гороховська та Ілля Рисєв.
Росія закуповувала запчастини зокрема у постачальників із "недружніх країн": так, "Ай флай" купувала авіадеталі у литовської Right Direction Aero. Власник компанії Павло Чалапов заявив журналістам, що "ненавидить путінський режим і російську агресію" і не укладає угод із Росією. Він надав декларації, з яких випливає, що компанія продавала запчастини до Киргизстану, а звідти, спокійно можуть перейти до РФ. Він додав, що тепер компанія не буде працювати і з Киргизстаном.
З митних даних випливає, що литовська Right Direction Aero — не єдина компанія, у якої киргизстанська "Карголайн" купувала запчастини для поставок російської "Ай флай".
Зокрема, компанія Apram Aerospace з Чехії постачала авіазапчастини "Ай флай" та іншим російським компаніям і до, і під час війни. Apram Aerospace на ринку з 2012 року, власниками компанії значаться громадяни Чехії Альона Шімечкова і Мілан Кочан.
Молдавська Max Jet Service з початку війни відправила до Росії авіазапчастини на 0,5 млрд рублів, у тому числі для Boeing та Airbus. Засновник Max Jet Service Сергій Ранга відмовився від розмови, натомість надіслав у відповідь на запит цитату з колонки головного редактора самого ж видання "Важные новости" та заявив, щоб його імʼя не згадували у статті.
Один з основних покупців авіазапчастин у Росії — московська компанія "Протектор". Запчастини для Boeing - "Протектор" закупив, щоб перепродати російським авіакомпаніям "Ютейр", "Победа", S7 та іншим.
Власниця і гендиректор "Протектора" - 25-річна Катерина Провоторова; про її стосунки з авіацією нічого не відомо. Зате її чоловік Павло Провоторов працював в авіакомпанії "Руслайн" і був співвласником компаній "Фастейр інтернешнл" (перебуває під санкціями США) і "Каннам", які займалися митним оформленням вантажів і торгівлею обладнанням, машинами, суднами та літальними апаратами.
Основними постачальниками деталей Boeing для "Протектора", згідно з митними даними, були три компанії з ОАЕ — Trade One Middle East, Desert Sun Supply і Griffon.