Міністерство освіти і науки України планує у двотижневий термін переглянути своє рішення щодо змін у навчальному процесі на 2025–2026 навчальний рік, пише "Освіторія".
Під час виступу у Верховній Раді міністр Оксен Лісовий анонсував зміни в наказі № 1112.
Цей документпередбачає:
- обов’язкове навчання дітей внутрішньо переміщених осіб за фактичним місцем проживання,
- можливе закриття шкіл у прифронтових та прикордонних громадах.
Лісовий визнав, що громадам у прифронтових районах буде складно імплементувати норми документа, тому Міністерство шукатиме компроміси. У першу чергу йдеться про загрозу скорочення педагогічних працівників і закриття шкіл.
Напередодні відбулася нарада народних депутатів, керівників обласних військових адміністрацій, представників освітньої галузі, департаментів освіти, профспілкових лідерів та активістів, Асоціації міст — загалом майже 500 учасників під головуванням заступника керівника Офісу Президента України Ірини Верещук саме щодо наказу № 1112. Більшість учасників підтримали ідею про його скасування.
Серед наведених аргументів — приклад прифронтової громади Вовчанська, який навела пані освітній омбудсмен Надія Лещик. Якщо наказ № 1112 набере чинності, у цій громаді на Харківщині закриють усі 9 шкіл, понад 1000 школярів втратять можливість навчатися, а понад 100 вчителів залишаться без роботи.
З 1 вересня 2025 року мали б закрити школи, в яких навчається менш ніж 45 учнів — переважно в сільській місцевості. Зміни, як уточнили в МОН, стосуватимуться лише 5–11-х класів.
Також у цьому навчальному році діти ВПО мали перехідний етап, але в наступному 2025–2026 навчальному році вони вже мали б сісти за парти у школі за місцем фактичного перебування. Тобто піти до найближчих шкіл. Усе заради пріоритету очного навчання, яке розвиває soft skills, дає дітям значно більше перспектив завдяки живому спілкуванню з педагогами.
Але в новаціях були закладені три винятки:
1. Немає сенсу переводитися до нової школи, якщо в громаді всі школи працюють дистанційно, а не очно.
2. Також це не потрібно, якщо в громаді немає шкіл (особливо якщо йдеться про початкову освіту).
3. І найпоширеніша із цих трьох ситуацій: коли у школах там, де проживає дитина, немає місць.